ШІ продовжуватиме допомагати Україні захищатися від ворога
Розвиток штучного інтелекту в Україні у 2025 році буде визначальним для багатьох сфер — від бізнесу до національної безпеки, зазначає виконавча директорка IТ Ukraine Association Марія Шевчук. Україна має унікальну можливість стати центром інновацій у галузі генеративного ШІ, інтегруючи його у ключові процеси управління, аналізу даних та ухвалення рішень.
Завдяки креативності та технічній майстерності українських інженерів, а також зростальній відданості інноваціям як у приватному, так і в державному секторах, каже Head of AI у MacPaw Володимир Кубицький, Україна має величезний потенціал у сфері штучного інтелекту.
Проте Дмитро Софина, CEO в R&D Center WINSTARS.AI, наголошує, що у контексті розвитку ШІ Україна досі є радше реципієнтом використання сучасних технологій.
SPEKA зібрала думки 9 провідних експертів у галузі технологій, щоб дізнатися, як розвиватиметься штучний інтелект в Україні у 2025 році. Як ШІ змінить державний, освітній та приватний сектори? Яку роль відіграватиме у війні з росією? І чи варто працівникам боятися, що їх замінять машини? Відповіді на ці та інші запитання — у нашому матеріалі.
Інвестиції бізнесу у ШІ та зростання автоматизації
У галузі IT ми вже бачимо, як ШІ оптимізує бізнес-процеси, автоматизує рутинні завдання та створює нові можливості для персоналізації послуг, каже Василь Задворний, виконавчий директор ГО «Технології прогресу», CBDO lilo.
CEO DevRain Олександр Краковецький додає, що у приватному секторі бізнес продовжуватиме активно використовувати ШІ для оптимізації операцій, персоналізації клієнтських послуг і підвищення конкурентоспроможності.
Маркетинг, піар, SMM, продажі, програмування та розроблення продовжуватимуть бути функціями, де найчастіше використовуватимуть генеративний ШІ, каже консультант із впровадження та використання генеративного штучного інтелекту Олексій Мінаков. HR, проджект-менеджери та юристи, ймовірно, потроху підтягуватимуться, додає експерт.
Крім того, українські компанії, мабуть, більше інвестуватимуть у дослідження та розробки в AI, щоб створювати інноваційні продукти, які можуть конкурувати на світовому ринку, наголошує Head of AI у MacPaw Володимир Кубицький.
Компанії також інвестуватимуть у навчання працівників, додає Олександр Краковецький.
Проте не варто дивитися лише в рожеві окуляри. CEO у R&D Center WINSTARS.AI Дмитро Софина зазначає, що збільшиться і кількість готових (на жаль, західних) продуктів із ШІ, які будуть використовувати український бізнес та користувачі.
Зросте і кількість ШІ-стартапів, але вони використовуватимуть готові моделі, враховуючи відсутність достатніх інвестицій у наукові розробки із ШІ, зазначає Дмитро Софина.
ШІ підсилюватиме цифрову трансформацію державного сектору
Застосування ШІ у GovTech-сфері буде одним із ключових рушіїв цифрової трансформації України у 2025 році. Керуючись Концепцією розвитку ШІ, схваленою урядом, очікуємо інтеграцію інтелектуальних рішень у державні послуги, що забезпечить персоналізацію сервісів, підвищить прозорість та оптимізує управлінські процеси, каже CEO GTA UA Катерина Ставнійчук.
ШІ здатний підвищити ефективність державних послуг, зробити їх більш доступними та прозорими, зазначає Василь Задворний.
Крім того, додає Василь Задворний, у GovTech активно впроваджують помічників для громадян і державних службовців, щоб рутинні процеси виконувала машина.
Підписуйтеся на наші соцмережі
Посиляться і виклики, наголошує Катерина Ставнійчук:
- впровадження стандартів етичного використання ШІ;
- захист персональних даних громадян;
- інтеграція ШІ в уже наявні системи;
- боротьба із кіберзагрозами.
Крім того, GovTech-рішення із застосуванням ШІ потребуватимуть їхньої адаптації до регіональних потреб та забезпечення достатнього фінансування розроблення і впровадження, додає Катерина Ставнійчук.
На державному рівні відбувається активне впровадження штучного інтелекту. Мінцифри планує запустити нові грантові програми для підтримання стартапів, а також створити міжнародний хаб для розвитку AI-рішень у публічному секторі, каже Василь Задворний.
Освітній сектор адаптується до викликів, пов’язаних із ШІ
Освіта залишатиметься галуззю, де шукатимуть шляхи для етичного використання ШІ та боротьби з несумлінним використанням ШІ, каже Олексій Мінаков. А також, зазначає Олександр Краковецький, освітній сектор адаптуватиметься до викликів, пов’язаних із стрімким розвитком генеративного ШІ.
ШІ продовжуватиме допомагати Україні захищатися від ворога
Важливу роль відіграватимуть військові технології, оскільки нинішня війна проти України стимулює інновації у сфері оборони та безпеки, каже Head of AI у MacPaw Володимир Кубицький. Йдеться, зокрема, про розвиток автономних систем, систем спостереження та інструментів для ухвалення рішень на основі даних.
Олексій Мінаков каже про поглиблення використання ШІ у російській пропаганді та дезінформації, а також у збиранні доказів воєнних злочинів.
Підвищення уваги до регулювання ШІ
У державному секторі триватиме розроблення рекомендацій і нормативної бази для етичного та безпечного використання штучного інтелекту, зазначає Олександр Краковецький.
Важливо, що ми вже підвищуємо довіру до ШІ та закладаємо основи для безпечного і відповідального використання цих технологій через розроблення інструментів регулювання, наголосила Марія Шевчук.
Ризики широкого впровадження ШІ для людей
Водночас важливо враховувати етичні аспекти та потенційні ризики, каже Василь Задворний. Професор Массачусетського технологічного інституту та економіст Дарон Аджемоглу попереджають, що частина працівників може постраждати від ШІ, зокрема, через падіння доходів після автоматизації рутинних завдань.
Додатково існує ризик, що підвищення продуктивності, яке приносить ШІ, не обов’язково рівномірно перерозподілиться між усіма працівниками, каже Василь Задворний.
CEO Kitsoft Олександр Єфремов каже, що не варто боятися, що вас замінить штучний інтелект: «Більш реалістична загроза — бути заміненим людиною, яка вміло використовує можливості АІ».
Це також підтверджує дослідження від World Economic Forum про навички, що будуть найбільш затребувані до 2030 року, зокрема ШІ. Більшість респондентів визначили затребуваність навичок користування штучним інтелектом, а також Big Data як такі, що найбільш швидко зростають, підкреслює Олександр Єфремов.
Це пришвидшує рутинну роботу щодо запуску державних цифрових послуг і дає можливість спеціалістам зосередитись на креативному вирішенні складних завдань, каже Олександр Єфремов
Інновації та технологічні тенденції
Україна має великий потенціал для впровадження інновацій завдяки високому рівню ІТ-освіти та активному розвитку технологічних стартапів. Важливо, щоб цей розвиток супроводжувався відповідальним підходом до етики та регуляції ШІ, що гарантуватиме захист приватності та безпеки громадян, каже Вадим Власенко.
Дмитро Софина зазначає, що у 2025 році можна очікувати буму за такими напрямами.
- 1
Розвиток комп’ютерного зору для пілотованих апаратів, як-от автомобілі та дрони, зокрема українського розроблення. Навіть попри те, що із майже 99% іноземних складників.
- 2
Розвиток LLM-моделей у різноманітних асистентах. Тут ми швидше будемо використовувати версії для розробників із уже відомих бендів (Gemini, GPT, Llama, BLOOM, Falcon, BERT тощо).
- 3
Розвиток аналогічних моделей для створення відеоконтенту від корпорацій Open.ai та Google, які можна буде використовувати як застосунок для власних рішень.
- 4
Ми побачимо розвиток віртуальних особистостей, що зможуть самостійно продавати через інтернет та консультувати клієнтів, каже Дмитро Софина.
Вадим Власенко назиає такі технології:
- 1
Автономні агенти. ШІ-агенти будуть здатні самостійно виконувати складні завдання без постійного втручання людини, що відкриє нові можливості для автоматизації та підвищення продуктивності.
- 2
Інтеграція ШІ у повсякденні інструменти. Багато щоденних інструментів та сервісів будуть оснащені ШІ, що підвищить їхню ефективність і зручність використання. Це стосується як робочих процесів, так і побутових завдань.
- 3
Розширення можливостей ношених пристроїв та роздрібної торгівлі. ШІ відіграватиме ключову роль у створенні персоналізованої купівлі у режимі реального часу. Водночас ношені пристрої з інтегрованим ШІ зможуть більш гармонійно взаємодіяти з іншими продуктами та сервісами.
- 4
Зростання використання голосових асистентів. Взаємодія із ШІ через голосові команди стане основною, що значно спростить використання технологій для широкого кола користувачів.
- 5
Розвиток Edge AI. ШІ дедалі більше буде інтегруватися у самі пристрої, що дасть змогу зменшити залежність від хмарних сервісів та підвищити швидкість опрацювання даних.
- 6
Inference Time Compute. Оптимізація обчислень для моделювання ШІ, що допоможе швидше та ефективніше виконувати завдання у режимі реального часу.
- 7
Дуже великі моделі. Використання великих моделей ШІ дасть змогу досягти більшої точності та ефективності у різних завданнях — від прогнозування до оброблення природної мови.
- 8
Дуже маленькі моделі. З іншого боку, маленькі моделі будуть застосовувати для ресурсозберігальних завдань, де важлива швидкість та економія енергії.
- 9
Human-in-the-Loop Augmentation. Інтеграція людини у процеси роботи ШІ, що допоможе підвищити точність та ефективність завдяки комбінуванню людських та машинних навичок.
Чатботи на базі ШІ можуть замінити традиційні пошукові системи, каже Василь Задворний. Наприклад, ШІ допомагає корпораціям упорядковувати внутрішню документацію компаній та полегшує її пошук.
Виклики впровадження ШІ в Україні
Україна в аспекті розвитку ШІ є швидше реципієнтом використання сучасних технологій, наголошує Дмитро Софина.
Дмитро Софина не має ілюзій, що Україна перетвориться у «світовий ШІ-рай» у найближчі роки. І називає такі причини:
- 1
Зарегульованість самого бізнесу і ризики втручання у розвиток технології з боку держави (прецедент AI ACT в ЄС).
- 2
Відсутність поточних інвестицій у розроблення власних моделей і наукових праць (університети, справжнє R&D тощо).
- 3
Низька грамотність серед користувачів і потенційних замовників (страх через відсутність знань щодо принципів роботи ШІ).
«Проте, звісно, не має ілюзій й щодо того, що український аутсорс перетвориться у штампування науковців з даних та інших фахівців з розроблення ШІ, як ІТ-ринок перетворюється з сервісного у продуктовий. І тут важливо, щоб в Україні відкривали офіси саме продуктові технологічні стартапи та утримати потенціал саме місцевих науковців і бізнесменів», — каже Дмитро Софина.
Інформує speka.media